Een week vol avontuur (deel 1) - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Joost Verbart - WaarBenJij.nu Een week vol avontuur (deel 1) - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Joost Verbart - WaarBenJij.nu

Een week vol avontuur (deel 1)

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

29 November 2013 | Kenia, Watamu

Hallo iedereen! Ik ben veilig terug van mijn weekje backpacken en helemaal gesloopt. Het was een geweldig weekje waarbij we zowel de prachtigste als de slechtste kanten van Kenia te zien kregen. Het begon allemaal vorige week vrijdagavond. We namen de nachtbus naar Nairobi, een rit van ongeveer 12 uur. We vertrokken vanuit Malindi en toen we door het licht gewekt werden reed de bus al in de bergen niet heel ver meer van Nairobi. Ik werd al helemaal enthousiast toen we het laatste stuk ook zebras, gnoes en giraffes naast de weg konden zien lopen, wat is Kenia mooi! Eenmaal in Nairobi aangekomen is het echt een mierennest vol met mensen. Ik heb nog nooit zon drukke en chaotische stad gezien en zou zeker gek worden als ik er een week zou moeten leven. We kwamen aan, namen een ontbijtje en pakten gelijk de matatu die ons zou leiden naar onze eerste bestemming, Naivasha. We kwamen daar aan rond het middaguur en na de lunch besloten we Mount Longonot op te zoeken en te beklimmen. Mt Longonot is een berg van ong 3 km hoogte (je begint ong op 2200 mtr) met een krater in t midden. Het was een echte gave beklimming, waar je soms makkelijk weg kon glijden en met paden die zonder hek langs de afgrond liepen. Niet dat het heel gevaarlijk was of iets maar het was puur natuur en dat vond ik mooi. Op de top had je een geweldig uitzicht en was je even koning van de wereld. Hierna gingen we terug naar beneden (het begon al donker te worden) en op zoek naar een hotel. We vroegen aan een matatu driver of hij ons kon afzetten bij een 'affordable' hotel in de buurt van het meer van Naivasha en we liepen naar de receptie. Eerst dat ik nog dat de vrouw zei dat de prijs 1400 Sh (14 euro) per nacht was, maar ze bleek 14000 (140 euro) te bedoelen. Dit was natuurlijk veel te duur en we zaten nog steeds zonder slaapplaats. We besloten terug te gaan naar Naivasha-town en vonden daar uiteindelijk een prima hotel voor 5 euro pp, een hele opluchting. De volgende dag gingen we naar het meer. We wilden er gewoon heen lopen en liepen door de stukken van Naivasha waar ze volgens mij bijna nooit blanken zagen. Je hoorden de kindjes tegen elkaar: "come, come, mzungus(blanken), mzungus!" en ze werden superblij als je hun een high-five gaf. Een hele rare ervaring was: We hadden water nodig dus kochten we 2 flessen bij een winkeltje. We moesten 120 Sh betalen en hadden 100 op de toonbank gelegd en waren even 20 Sh aan t zoeken toen superarme meisjes de andere 20 Sh voor ons wilden bijleggen (we hebben uiteraard gewoon zelf betaald). Het was heel bizar en indrukwekkend en ik weet nog steeds niet goed hoe ik erop moet terugkijken. Het was in ieder geval een superlief gebaar. Hierna gingen we naar de toeristische kant van het meer (500 meter verderop zijn gewoon veel blanken) en namen een bootje en zagen wilde nijlpaarden, pelikanen en adelaars, heel gaaf! Vervolgens namen we een matutu naar onze volgende stop, Nakuru. Hier zochten we gelijk naar een hotel en hadden er nog voor het donker een gevonden. We regelden een dagsafari voor maandag omdat we hoorden dat het daar zo mooi was. Wederom een gekke situatie: Wij zaten aan de rand van het park te wachten op iemand op de safari te regelen en konden wilde buffaloes en zelfs een zeldzame neushoorn zien. Het was echt heel gaaf en er kwamen ook kindjes aanrennen. Deze kwamen alleen niet voor de neushoorns en buffaloes, maar riepen: mzungus! mzungus! Wij waren blijkbaar zeldzamer. De volgende dag gingen we op safari. Het was alleen wel erg duur (80 dollar) maar als je student was, was het de helft. Wij zeiden dus dat we student waren, maar zouden dan een speciale brief nodig hebben. Na veel praten bij de receptie voelde de vrouw met ons mee en ging haar baas halen zodat we het aan hem konden vragen. Na veel met hem praten voelde hij ook mee en leed ons weer naar zijn baas (de opperbaas) voor een beslissing. Na een uur praten en onderhandelen, moesten we alleen wel helaas de volle 80 dollar betalen, maar het was het waard! Het is echt gaaf om te zien hoe al die dieren daar in de wilde natuur bij elkaar leven, zonder dat mensen ze voeden of iets. We zagen flamingos, neushoorns, buffels, bavianen, giraffes, zebras, gazelles, wilde vogels en andere klleine dieren. (helaas geen leeuwen). Na deze geweldige trip gingen we naar ons volgende plaatsje Nyahururu. Omdat ik een beetje moe begin te worden van het typen en het verhaal een beetje lang wordt zal ik de rest binnenkort vertellen in een deel 2:). De eerste 3 dagen waren in ieders geval geweldig!

• 29 November 2013 - 08:10

Jeanny:

Hé Joost, weer een mooi verhaal tot zover en wat een beleving. Ik ben blij dat je weer heelhuids terug bent en heerlijk hebt genoten. Ik zie uit naar deel twee van je avontuur.
    Liefs Jeanny.

• 29 November 2013 - 14:37

Adrie En Ingrid:

Hallo Joost,

Wat een gaaf verhaal weer , echt tof dat je dit meemaakt.
    In films zie je de chaos in Nairobi en jij maakt dat van dichtbij mee, super!
    En ook nog op safari, ben benieuwd je foto's.
    We kijken uit naar deel 2.
    Je krijgt de grten Van Jordy en Tomy, zitten nu in Curacao, Jordy heeft een trouwreportage van 3dagen.
    Tomy mocht mee als hulpje , Tomy heeft trouwens zijn bachelor gehaald, nu op naar zijn master, dat duurt nog 3jaar. Hij is nu echt aan t genieten in Curacao, ff geen studieboeken.
    Joost succes in Kenia tot mails. groetjes Ingrid

• 29 November 2013 - 16:57

Mama:

Hallo Joost,

Inderdaad weer een ontzettend mooi verhaal. Wat een belevenissen allemaal. En erg fijn dat het zo goed is gegaan.
    Groetjes mama.

• 30 November 2013 - 09:47

José :

Joost, wat een avontuur en wat durf jij veel! Heel erg leuk om je verhalen te lezen.
    Geniet van al het moois en ik hoop snel deel 2 te lezen! X