het leven in een keniaans gastgezin - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Joost Verbart - WaarBenJij.nu het leven in een keniaans gastgezin - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Joost Verbart - WaarBenJij.nu

het leven in een keniaans gastgezin

Blijf op de hoogte en volg Joost

24 Oktober 2013 | Kenia, Watamu

Hallo vrienden en familie,

Het is vandaag precies een week geleden dat ik bij het gastgezin aankwam, de tijd vliegt! Ik heb het echt naar mn zin hier. Het gastgezin bestaat uit een vrij jong stel, tussen de 30 en 40 en ze heten Rose en Kamotho en Kamotho is net als mij gek op voetbal. Mijn doordeweekse dagen zien er nu zo uit: ik fiets een ongeveer een half uur naar het project (ik heb een fiets gekocht:) ) en werk daar en fiets om 5 uur weer naar huis. Dan wordt er hier heerlijk voor me gekookt, superlekkere keniaanse maaltijden. Meestal rijst, ugali (soort mais), chappati''s (soort wraps) of aardappelen. Bij het project zelf is er vrij weinig verandert. In het eerste weekend dat ik hier heb doorgebracht ging ik op zaterdag de was doen, vervolgens lekker naar het strand en rond half 5 met Kamotho en een pilsje Premier League kijken,erg gezellig. Op zondag gingen we naar de kerk. De kerk is vrij anders als in Nederland, er wordt gedanst en heel veel gezongen. De mis duurde 3,5 uur, maar die waren zo over. Hoewel ik 99% niet kon verstaan vond ik t toch heel speciaal en leuk om bij te zijn. Er wordt hier ook voor elke maaltijd gebeden. Ik heb hier wel respect voor gekregen. Je zou t niet moeten zien als dat de mensen zoerg in god geloven, maar ze zijn gewoon erg dankbaar met elke maaltijd en met 'the gift of life' en 'the gift of friendship' en bijna elke Keniaan gaat hierdoor op zondag naar de kerk of op vrijdag naar de moskee. Afgelopen zondag gingen we ook nog naar t strand met een paar wat erg gezellig was. De mensen zijn hier heel open en je kunt met iedereen meegaan als t vrienden van vrienden zijn of als je ze kent. Als voorbeeld: Op een moment zondag liep ik samen met een meisje van ong 5, een jongetje van ong 8, de vrouw van mijn gastgezin en een andere vrouw over het strand. Hoewel t zelfs zou kunnen lijken dat we een gezin waren, kwamen we allemaal van een ander gezin. Het kleine meisje was het dochertje van vrienden, de vrouw was haar tante en het jongetje was een zoontje van vrienden van mn gastgezin, die ze gewoon na de kerk hadden meegenomen van "kom vandaag gezellig met ons mee". De mensen zijn hier heel erg vrij en vrienden van vrienden zijn ook jou vrienden en zijn erg betrouwbaar. De komende tijd zal er niet veel vernieuwends gebeuren, maar ik heb het erg naar mn zin en laat jullie weten als ik weer iets leuks te vertellen heb!

Kwaheri!

  • 24 Oktober 2013 - 19:24

    Papa:

    Ja Joost, dat ziet er allemaal heel gezellig uit: ze maken er wat moois van! Groeten van je vader.

  • 24 Oktober 2013 - 20:00

    Sophie:

    Heeee Joossieeee
    Ja echt super gaaf wat je allemaal beleefd daar, heel vet. Volgens mij vindt iedereen je daar een topper, en volgens mij doe je t ook heel goed. Ik hoop dat t op jezelf zijn nog lukt en het koken

  • 24 Oktober 2013 - 20:35

    José:

    Hoi Joost,
    Leuk om te lezen, jouw reisverslag! Ik ben super blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Kijk wel goed, hoe ze daar koken want een Keniaanse maaltijd wil ik ook weleens proeven.
    Lukt het lesgeven ook goed? Via je moeder blijven we wel op de hoogte dus dat is ook fijn.
    We wensen jou een toptijd en tot het volgende reisverslag! X Richard, José, Guus en Sofie

  • 24 Oktober 2013 - 20:39

    Jeanny:

    Hé Joost, leuk om te lezen, en super dat je het zo naar je zin hebt. Heel veel plezier en gezelligheid nog. Liefs Jeanny

  • 24 Oktober 2013 - 23:28

    Caroline:

    Goed om weer iets te horen!Fijn dat je het zo goed hebt!

    Je schrijft dat je een half uur moet fietsen, hoe stel ik me dat voor? Over een zandweg of een geasfalteerde weg?...
    Gaat het lesgeven je goed af?
    Het gastgezin? behalve voetballen hebben ze nog andere interesses? Hoe ziet hun huis eruit? met tuin? en buren? hebben ze een auto? Lig je eigenlijk wel in een bed? en de badkamer? Wc?
    Zijn er nog gevaarlijke beesten waar jij voor uit moet kijken? Brrrr. Overstekende heilige koeien???
    Wat moet je als gebaar echt niet doen? en welk gebaar kende je ( nog ) niet?
    Heb je al een keer je tong gebroken over een swahili woord? en durf je al een scheet te laten?
    Nou alle gekheid op een stokje ik wens je een hele fijne tijd toe en wacht nieuwsgierig naar het volgende verslag! Ook met een paar foto's!( graag)
    Groet van de Barteltjes


  • 25 Oktober 2013 - 17:40

    Rian Verbart:

    Hoi Joost, wat fijn dat ze goed voor je zorgen en dat je het naar je zin hebt. Dat doet mij als moeder natuurlijk veel goed. Bedank ze maar namens mij. Groetjes mama.

  • 29 Oktober 2013 - 11:00

    Adrie En Ingrid:

    Hallo Joost, leuk je verslag te lezen en fotoos te zien. Dan krijg je toch een beeld erbij .probeer daar ook maar te koken . Lijk mij gaaf om daar boodschappen te doen heel anders dan onze Appie. Haha. Leuk dat de mensen daar zo open zijn. Kunnen ze hier nog wat van leren en ook wat vriendelijker zijn! Toch. hoop dat je de taal gauw onder de knie hebt. Veel plezier met de kids , met een bal zijn ze al tevreden. Grtjes Ingrid Huijbregts

  • 30 Oktober 2013 - 15:59

    Jeroen:

    Hey Joost!

    Weer een leuk verhaal!! Ik heb vandaag je kaart ontvangen! (Goede timing!!!)

    Bedankt en nog veel plezier daar!!

    Groetjes uit Nederland,
    Je neef Jeroen

  • 30 Oktober 2013 - 21:14

    Gerard:

    Hallo Joost!

    De laatste dagboeknotities (zo noem ik ze maar) klinken erg positief en zijn leuk om te lezen. Fijn dat je het met je gastgezin zo goed hebt getroffen! Tot mijn stomme verbazing lees ik dat je gastgezin superlekker kookt en dat er RIJST op het menu staat. Joost en rijst is eerder nooit een echte combi geweest volgens mij, maar goed dat je dat gerecht nu beter kunt waarderen. Dat kerkbezoek is volgens mij ook nieuw, maar leuk hoe je het geloof van de Kenianen analyseert en interpreteert.

    Ik moet je bedanken voor je kaart. Helemaal geweldig dat je aan mijn verjaardag hebt gedacht. Het is natuurlijk nogal een verschil van niets, maar ik ben echt nog geen 60 geworden. Slik :-(

    Bij dezen ben je voor dat heugelijke feit volgend jaar uitgenodigd! Enige nieuwtje hier: ik ben sinds 16 oktober gestopt met roken. zo.

    Ik blijf je stukjes lezen en dus tot de volgende keer.

    Heel veel plezier,
    Gerard

  • 31 Oktober 2013 - 22:53

    Erika:

    Hoi Joost,
    Fijn om te lezen dat je zo snel inburgert daar. Je boft met zo'n aardig gastgezin. Ha, ik vind de foto's ook heel leuk; dat was zeker allemaal nog in Watamu? Net kamperen, toch? Blijf vooral bloggen!! Wat Caroline vraagt wil ik ook allemaal weten, en nog meer. Waar geef je de kinderen les in bijvoorbeeld? Verstaan/spreken ze Engels? Goed dat je een fiets hebt kunnen kopen, dat verbreedt ook weer je mogelijkheden. Hier wordt het steeds frisser, het is nu echt herfst met veel wind (storm zelfs gehad!) en regen. Geniet jij maar lekker van het mooie weer in Malindi.
    groetjes, Erika

  • 02 November 2013 - 12:59

    Hans En Anja:

    Hoi Joost,
    Zo te lezen gaat het je goed af en leer je er veel.
    We wensen je nog een hele fijne tijd.

    Groetjes Hans, Anja, Jorn en Wessel.

  • 03 November 2013 - 21:37

    Erika:

    Hey Joost, heb jij de zonsverduistering vandaag gezien??? Ben benieuwd! grtjs, Erika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Hallo vrienden/familie/kennissen en anderen! Volg hier mijn avontuur in Kenia. Ik ga een half jaar ontwikkelingshulp doen. Ik zal jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden van wat ik meemaak door dat in deze blog te schrijven. (Verwacht er niet teveel van) Voor nu is mijn plan 1 x per week iets nieuws te schrijven. Heri zote! Joost

Actief sinds 12 Sept. 2013
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 14753

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2013 - 02 April 2014

Kenia

Landen bezocht: