Alweer een maand in Kenia! - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Joost Verbart - WaarBenJij.nu Alweer een maand in Kenia! - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Joost Verbart - WaarBenJij.nu

Alweer een maand in Kenia!

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

06 November 2013 | Kenia, Watamu

Hallo vrienden en familie,

Hier (eindelijk) weer een verslagje vanuit Kenia! Ik zal beginnen met zeggen dat ik het nog steeds super naar mn zin heb! Anders dan bij de vorige verslagen regent het nu buiten. Altijd rond oktober/november is er een week van de 'short rains' bij de keniaanse kust en dan regent het een week lang elke dag. Het klinkt misschien niet fijn maar ik geniet er wel van na een maand lang in de hitte gewerkt te hebben:) De wegen worden alleen wel een ramp. Ze hebben hier zandwegen die een beetje bij elkaar worden gehouden door stenen, alleen door de regen spoelt het zand weg en blijven extreem hobbelige wegen over en er staan hele straten onder water (wat overigens normaal is hier). Meer over de omgeving: Het huis van me gastgezin bestaat uit een keuken een woonkamer (met tv), 2 slaapkamers, een kamertje met een wc en eentje met een douche, voor een keniaans huis is het heel luxe. Ze hebben geen koelkast dus we eten elke avond lekker vers. Het is middenin de stad en mn kamer staat naast een muur en aan de andere kant van de muur staat een kippenhok van mensen die daar wonen, de eerste nacht heb ik ze de hele nacht gehoord, maar nu ben ik gelukkig gewend. Ik fiets naar het project via een hobbelweg tot aan de 'highway'. Gewoon een asfaltweg waar je 80 mag en mensen de gevaarlijkste inhaalmanoevres maken. Ik fiets langs een zandpaadje aan de zijkant (berg op / berg af) naar mn projectje. Verder bevalt mijn gastgezin nog steeds supererg. Afgelopen zondag hadden ze met vrienden een boot gehuurd en gingen we op zee snorkelen, supergezellig en mooi! Het was geen koraalrif of iets maar wel genoeg vissen om te zien. Ik ken nu al vrij veel vrienden van hun en het is altijd gezellig en het eten is nog steeds geweldig. Op mn projectje krijg ik een steeds belangrijkere rol. Afgelopen week ging Paul (de caretaker) een week naar zn familie in het binnenland (reis van 2 dagen) voor een begrafenis en kreeg ik de sleutels van Jombas en was verantwoordelijk voor de koeien, zorgen dat er eten was enzovoorts, voelt heel goed dat ze me dit soort taken al geven. Bij het lesgeven moet je denken aan de kindjes leren schrijven rekenen en engels praten want dat kunnen ze nog niet goed. In mijn Swahili kunsten is niet veel vooruitgang gekomen omdat ik het de laatste tijd zo druk hebt. Bij het project zijn we nu erg bezig met alle spullen inpakken en klaarmaken voor de verhuizing. Binnenkort (precieze datum weet ik niet) gaan de kinderen voor een tijdje ergens anders heen (precies waar weet ik ook niet) en dan gaan we het nieuwe weeshuis bouwen. Dit gaat gebeuren in de Keniaanse zomervakantie die volgende week ingaat. De komende tijd zal dus heel gevarieerd worden met wat ik allemaal te doen krijg. Met mn Nederlandse vrienden trek ik ook nog op en dat is ook altijd heel gezellig. Ik zie ze ongeveer 1x per week en dan gaan we uit of iets en t zijn al echt vrienden geworden. Om een beeld te krijgen wat hun doen: 2 vriendinnen hebben voor hun projectje een filmpje gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=YP7MEicLS04 . Zij zijn ook heel erg enthousiast over hun project en t is altijd leuk om met elkaar over elkaars projecten te hebben. Al wordt er meestal gewoon lekker gedronken en gestapt en over vanalles en nogwat gepraat. Voor zover mijn verslagje na mn eerste maand in Kenia:) Dit weekend ga ik waarschijnlijk met Father Bapu (de leider van Jombas) en 2 vrienden naar zijn pastorie in het binnenland, waar hij me heeft uitgenodigd. Ik zal schrijven hoe het was in mn volgende verslagje. Ik hoop vele vragen beantwoord te hebben:) en ik zal wel weer een nieuw verslagje plaatsen als ik nieuwe dingen te vertellen heb en tijd heb. Super bedankt voor alle steun en complimentjes, ik geniet van elke dag hier!
Kwaheri!

  • 06 November 2013 - 18:10

    Jeanny:

    Hé Joost, weer een leuk verslag. Je vertelt het zo leuk, dat ik er bijna beeld bij heb. Spannend dat je al zoveel verantwoordelijkheid krijgt, maar dat is aan jou wel besteed, toch?
    Hier is het ook aan het regenen, vieze miesser regen. Stuur de zon onze kant maar op hoor als je hem beu bent, dan krijg jij de regen. Je hebt er al leuke foto's op staan. Verder gaat het hier ook z'n gangetje. Onze auto heeft eergisteren de 300.000 km gehaald goed hé. En gisteren is hij weer voor een jaar goed gekeurd. Geniet van alles. Lieve groetjes van ons alle.
    Liefs Jeanny

  • 06 November 2013 - 18:19

    Ruud Jansen:

    Regel 2 van je verslag! Daar draait het om! Goed om te lezen dat je het super naar je zin hebt Joost! Ik kijk uit naar je volgende verslag!

  • 06 November 2013 - 19:06

    José :

    Hoi Joost,
    Super leuk om je reisverslagen te lezen!
    Ongelooflijk trots zijn wij dat jij in Kenia werkt en het naar je zin hebt!
    We willen graag een keer met je Skypen maar pas over twee weken want Guus is nu hard aan het studeren. Hij heeft volgende week schoolexamens.
    Met ons gaat het verder goed.
    Dikke kus, Richard, José, Guus en Sofie

  • 06 November 2013 - 19:16

    Sophietje:

    Heeee Joosie, super leuk om te lezen. Regen hoe kan je t leuk vinden. In Nederland alleen maar regen.... Helemaal mieters natuurlijk. Elke dag als een verzopen katje thuiskomen. Super leuk om te lezen ! Mis je wel... Succes en kusjes uit Nederland! Xxx Sophietje

  • 06 November 2013 - 20:48

    Jeanette:

    Hoi Joost, hier de moeder van demi. Nu ik jou heb leren kennen in Kenia, vind ik het heel leuk om ook jou blog bij te houden! Leuk verhaal ook, en jij maakt ook weer hele andere dingen mee. En fijn dat jullie het zo gezellig hebben onder elkaar( denk aan vorige week zondag in het zwembad bij de villa). Groetjes, en heel veel succes daar!! Jeanette.

  • 07 November 2013 - 16:29

    Eugenie:

    hé Joost,

    Wat fijn dat het zo goed gaat!! En wat leuk dat je al echt vrienden hebt en al zoveel mensen kent.
    Ben benieuwd hoe de komende tijd er uit gaat zien m.b.t. de zomervakantie, het weeshuis dat gebouwd gaat worden en dergelijke. Leuk ook dat je al zoveel verantwoordelijkheid krijgt.
    Nou Joost, tot een volgende keer weer!
    De hartelijke groeten van Eugenie, Lotte en Jilles

  • 08 November 2013 - 20:04

    Jan:

    Mooi dat je steeds meer verschillend werk te doen krijgt. Ik geloof wel dat dat mooi is om te doen. Dan kun je ondertussen je Swahili nog eens goed oefenen. Het zou natuurlijk mooi zijn als je dat onder de knie krijgt, daar kun op meer plekken in Afrika mee terecht. Groeten van je vader!

  • 10 November 2013 - 18:58

    Mama:

    Hoi Joost,

    Ik heb het Youtube filmpje bekeken. Ook weer indrukwekkend hoor. Ik hoop dat er ooit een dag mag komen dat dit soort opvang niet meer nodig zal zijn. Groetjes mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Hallo vrienden/familie/kennissen en anderen! Volg hier mijn avontuur in Kenia. Ik ga een half jaar ontwikkelingshulp doen. Ik zal jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden van wat ik meemaak door dat in deze blog te schrijven. (Verwacht er niet teveel van) Voor nu is mijn plan 1 x per week iets nieuws te schrijven. Heri zote! Joost

Actief sinds 12 Sept. 2013
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 14751

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2013 - 02 April 2014

Kenia

Landen bezocht: