Op de helft! - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Joost Verbart - WaarBenJij.nu Op de helft! - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Joost Verbart - WaarBenJij.nu

Op de helft!

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

04 Januari 2014 | Kenia, Watamu

Hallo vrienden en familie,

Hier is weer een nieuw reisverslag:) Allereest hoop ik dat iedereen een fijne kerst heeft gehad en wens iedereen het beste voor 2014 toe! Ik zal jullie in dit verslag vooral vertellen hoe mijn feestdagen zijn gegaan, omdat dat denk wel speciaal is. Mijn doordeweekse dagen bij Jombas ben ik nu hout aan het hakken. Er ligt een omgevallen boom ergens op het gras en die wil ik weghalen om daar een voetbalveldje te maken. Verder koken ze ook nogeens op brandhout dus ben ik met een bijl (die inmiddels scheef is geslagen) deze weken bezig de boom in kleine brandhoutstukjes te hakken. Voorderest gaat de bouw van het huis goed (ze zijn nu met het niveau net onder het dak bezig) en gaat het ook top met de kindjes die bij Jombas zijn. Dan zal ik nu vertellen hoe mijn kerst en oud & nieuw was. Op kerstavond (24 dec) ging ik met het gastgezin naar de kerk. De mis duurde ongeveer van 10 uur savonds tot half 2 snachts en was supermooi en levendig. Het koor zingt gospel en iedereen danst en klapt mee, inclusief dansende kindjes die door het middenpad dan langzaam naar voren komen gedansd, heel mooi en gaaf om bij te zijn! Hierna gingen we naar de vaste kroeg van Kamotho om daar nog een pilsje te pakken en daarna naar huis te gaan. Hierna was het eerste Kerstdag, een echte feestdag in Kenia. Rose en Kamotho namen me eerst me naar de 'crocodile farm' met schildpadden, krokodillen en slangen waar je mee op de foto kon. Superlief dat ze dat deden en het was heel gezellig. Hierna gingen we naar de supermarkt om koekjes sap en wasmiddel te kopen voor een weeshuis dat we wilden bezoeken. Het is een weeshuis voor gehandicapte kindjes, maar toen we daar aankwamen waren de kindjes helaas al weg. We kregen een rondleiding en lieten de cadeautjes achter. Het was een groot en mooi gebouw, alles was veel verder ontwikkeld dan Jombas. Het voelde echt als een goede plek en misschien wil ik daar aan het eind van mijn reis nog een paar dagen per week gaan helpen als vrijwilliger. Kamotho vertelde dat hij elk jaar op eerste kerstdag een weeshuis bezoekt met cadeautjes voor de kinderen en dat vind ik een hele mooie traditie met een echte kerstgedachte, ik wil proberen dat zelf ook in Nederland te gaan doen:) Hierna gingen we naar de garage van Kamotho waar ze een geit geslacht hadden en op de barbecue hadden gegooid. We zaten met ongeveer 10 kerels rum (wel gemixed met cola of iets dergelijks) en geit te eten. Ze doen dat hier echt op zn Keniaans, ze eten alles. Tong, hart, vet, jus drinken ze in bekers, maag, darmen, alles gaat op de barbecue en wordt opgegeten en voordat ze het in hun mond stoppen dopen ze het in het bloed dat ze hebben opgevangen voor de slachting. Ik deed met alles mee, behalve het bloed dat hoefde van mij niet. Na de barbecue gingen we naar huis en had ik echt een topdag gehad! De volgende dag (Tweede Kerstdag) heet hier 'boxing day'. 'S ochtends ging ik naar Jombas om daar te werken net als altijd en aan het eind van de middag kwamen Father Bapu en Rose en Kamotho om met zn allen rijst met vlees te eten (heel speciaal voor de kindjes). Voordat iedereen er was gingen ik en Father Bapu naar een plaatsje dichtbij Jombas om daar 3 Jombaskindjes (die bij hun gardians waren) op te halen om samen kerst te vieren. Het was echt leuk om hun lachende gezichtjes te zien als ze ons zagen en op ons af kwamen gerend of zich juist gingen verstoppen. Het was ook wel een beetje heftig. Toen we aankwamen zagen we de kindjes niet gelijk dus vroegen waar ze woonden. Iemand uit het dorp hielp ons en liet ons eerst een klein ingestort hutje zien. Hier woonde ze tot een tijdje geleden het hutje in was gestort, nu wonen ze bij hun oma. We vonden haar en zij had een stenen huisje, maar ik heb geen flauw idee hoeveel kindjes en familie daarin verbleven, vast heel veel. Zo kreeg ik wel te zien dat een opvang als Jombas echt nodig is. Op Jombas was het heel gezellig met de kindjes en iedereen en hierna ging ik met Rose en Kamotho naar de kroeg om voetbal te kijken met vrienden van Kamotho. Na het voetbal bleven we nog lang om te pilzen en te dansen, het was supergezellig! Zo dat was Kerst, nu oud en nieuw:) Op oudjaarsavond gingen we net als op kerstavond naar de kerk. De mis duurde nu van ongeveer 10 uur tot ong half 1 en was de levendigste gospelmis die ik tot nu toe heb meegemaakt, heel mooi! Er was geen vuurwerk, aangezien Kenia het laatste jaar veel problemen heeft gehad met El Shabaab en dergelijke dus om veiligheidsredenen was dat afgelast. We gingen naar de kroeg om nog een pilsje te pakken en daarna naar huis. Nieuwjaarsdag is ook een echte feestdag in Kenia die we bij de garage vierde met weer zon gave barbecue. Ik had Joleen en Evelien (vrienden van hier) uitgenodigd om ook te komen en het was weereens heel gezellig. Hierna weer genoten van een voetbalwedstrijd en een biertje en het zat er weer op; life's good. 2 Januari was het tijd om mijn visa te verlengen. Ik ging er samen met Kamotho heen om te verlengen en zeker te zijn dat ik tot 1 april legaal in Kenia ben. Het ging totaal anders dan dat ik had verwacht. Ik liet mijn paspoort met visa zijn en legde uit dat ik mijn visa wilde verlengen tot 1 april. Wat ik toen te horen kreeg deed me wel schrikken. Hij zei: "Sinds 27 december is er een nieuwe wet in werking, dat je je visa na 3 maanden niet meer kunt verlengen. Oftewel: Je moet morgen het land verlaten." Dit kwam wel eventjes aan en ik haalde Kamotho erbij om te helpen. Hij praatte met de kerel en na iets van 5 zinnen had ik al door dat ze aan het overleggen waren en wist (ook omdat ik het al eerder in de taxi in Nairobi had meegemaakt) dat er een corrupte oplossing zou komen. Gelukkig had ik Kamotho bij die wat connecties daar had en uiteindelijk moest ik 5000 Sh (ong 50 euro) betalen voor een nieuw visa dat eigenlijk 2200 Sh kost, de meneer van de immigratie wilde eerst 15000 Sh zien. Ik wil wel mijn reis afmaken dus verlengde mijn visa. Toen ik zag hoe ze het gemaakt hadden kon ik wel lachen. Ze hadden een stempel gezet die zei dat ik mijn visa op 20 december (voordat de nieuwe wet er was) had verlengd tot 4 april. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat ze gewoon de wet veranderen zonder dat je er iets van te horen krijgt en helemaal een rare gedachte dat als ze zich hier gewoon aan de regeltjes hielden dat ik gisteren het land uit had gemoeten. Maarja dat is Kenia, de leiders hebben alle macht en als je veel geld hebt kunnen ze vriendelijk zijn, maar als je geen geld hebt en je krijgt een probleem ben je op jezelf aangewezen. Gelukkig voor mij kon ik een nieuw visa betalen. Nou, dat waren mijn avonturen weer over de feestdagen en de afgelopen 2 weken:) Speciaal voor de buurman (die zijn sponsorgeld graag aan straathondjes besteed wilde zien): Een officiele opvang voor straathondjes of iets is hier niet. Ik heb wel iemand op de garage ontmoet die zelf een aantal hondjes van de straat had gehaald. Hij had ze eerst in huis genomen, maar de huisbaas wilde dat niet dus nu heeft hij een kooitje voor ze gebouwd in de garage. Hij gaat elke ochtend extra vroeg naar de garage om vlees te koken voor de hondjes omdat ze geen hondenvoer eten. Ik heb jouw sponsorgeld en een beetje van mezelf aan hem gegeven en hoop dat hij er wat leuks mee kan doen, het wordt in ieder geval besteed aan de hondjes en ooit wilde hij een grote opvang gaan runnen, misschien kan dit een beginnetje zijn! Dat was mijn reisverslagje weer. Ik ben nu officieel sinds 1 Januari over de helft van mijn verblijf (nog ongeveer 3 maandjes te gaan) en hoop van harte dat ik nog veel mooie dingen mee mag maken en net zo mag genieten als de afgelopen 3 maanden. Wederom bedankt voor al jullie steun en leuke reacties, ik lees ze met veel plezier!
Kwaheri!

  • 04 Januari 2014 - 15:47

    Bianca:

    Hey Joost,

    Allereerst de beste wensen voor 2014.

    Dat was wel even schrikken zo met je visum maar fijn dat het toch nog gelukt is om deze te verlengen.

    Nog heel veel plezier daar en ik lees je verslag met veel plezier.

    Groetjes Bianca

  • 04 Januari 2014 - 15:52

    Marc:

    Weer een mooi verhaal! Keep up the good work!

  • 04 Januari 2014 - 17:50

    Mama:

    Hoi Joost,

    Jij ook nogmaals de beste wensen. Ontzettend leuk weer om te lezen en gelukkig kun je je droom waarmaken en nog 3 maanden blijven. Pittig even om te lezen uit welke omstandigheden je de kinderen moest ophalen. Ik ben benieuwd hoe je voetbalveldje er uit komt te zien.
    Werk ze met veel plezier en blijf vooral genieten.

    Liefs mama.

  • 04 Januari 2014 - 19:03

    Jeanny:

    Hé Joost, jij leeft daar beslist geen saai leven. Wat een verhaal weer. Je eet daar dingen die ik van m'n leven niet zal eten, en je vind het nog lekker ook. Als ze van tevoren tegen je gezegd hadden dat er met kerst gebqq geit gedoopt in bloed op het menu zou staan, had ik je gezicht weleens willen zien. Haha, mis je op die momenten moeders pot niet?? Ik hoop dat je nu geen corrupte personen meer tegenkomt, dat kost alleen maar extra geld, maar aan de andere kant kun je wel je reis vervolgen, als ze niet corrupt waren geweest stond je alweer in Nederland. De tijd gaat heel erg snel, dus besteed hem goed en geniet ervan.
    Liefs Jeanny

  • 05 Januari 2014 - 00:08

    Dn Buurman:

    Allereerst de beste wensen kerel! Goed om te horen dat mn sponsorgeld goed terecht is gekomen, bedankt! Tis tof dat je er aan hebt gedacht! Respect daarvoor! Good luck daar...
    Dn Buurman ;)

  • 05 Januari 2014 - 00:08

    Dn Buurman:

    Allereerst de beste wensen kerel! Goed om te horen dat mn sponsorgeld goed terecht is gekomen, bedankt! Tis tof dat je er aan hebt gedacht! Respect daarvoor! Good luck daar...
    Dn Buurman ;)

  • 05 Januari 2014 - 13:21

    Erika:

    Hallo Joost, ook van mij een heel goed nieuwjaar gewenst, dat kan bijna niet beter beginnen zo toch? Je maakt veel bijzondere dingen mee zeg. Jouw kerst zal nooit meer hetzelfde zijn, zeker met zo'n mooie kerstgedachte of beter ~daad. Fijn dat het gelukt is je visum te verlengen, hoe dan ook. Zoals ik al eerder zei, dat soort dingen kom je in de rest van de wereld ook tegen. Het is iedere keer voor jezelf afwegen of het de moeite waard is, en nog een beetje in verhouding. Wat goed dat het nieuwe huis voor de kinderen zo vlot vordert. Ik ben ondertussen in de kerstvakantie ook verhuisd, en je moeder heeft me fantastisch geholpen ('je hebt het niet van een vreemde!'). Hartelijke groeten van Erika

  • 06 Januari 2014 - 11:59

    Mama:

    Hoi Joost,

    Wat heb je weer prachtige foto's erbij gezet. Echt erg mooi met die dieren. En helemaal leuk om eens te zien wie je gastouders zijn.

    Groetjes mama.

  • 12 Januari 2014 - 07:33

    Adrie En Ingrid:

    Hallo Joost , weer een cool verhaal zeg! jij ook nog de beste wensen. Leuk de bbq, jij lust ook alles. spannend het stukje over je visum.
    De tijd gaat wel snel, geniet ervan.
    De foto's zijn ook leuk krijg je toch een beeld van je pleeggezin
    Knap hoor dat je daar vrijwillegerswerk doet en dat je luxe opgeeft. want hier is alles gewoon, alles digitaal enz. je went daar gauw aan en de mensen hebben t druk en druk. Dus genieten daar.
    En hebt je je voetbal elftalletje al . Lijkt me erg leuk om met die kids te spelen en te voetballen.
    Succes daar Joost . grtjes Ingrid Huijbregts

  • 12 Januari 2014 - 21:06

    Gerard:

    Hoi Joost,

    Beste wensen voor 2014!
    Groeten ook van Mark, die je bedankt voor je leuke kaart.

    Ik wilde nog wat geld overmaken, maar kon de bankgegevens niet meer vinden. Zou je me ze een keer kunnen mailen?

    Groeten en veel succes daar,
    Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Hallo vrienden/familie/kennissen en anderen! Volg hier mijn avontuur in Kenia. Ik ga een half jaar ontwikkelingshulp doen. Ik zal jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden van wat ik meemaak door dat in deze blog te schrijven. (Verwacht er niet teveel van) Voor nu is mijn plan 1 x per week iets nieuws te schrijven. Heri zote! Joost

Actief sinds 12 Sept. 2013
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 14744

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2013 - 02 April 2014

Kenia

Landen bezocht: